KESALAHAN-KESALAHAN PERKAHWINAN DALAM PERCERAIAN DI LUAR MAHKAMAH DAN TANPA KEBENARAN MAHKAMAH SEBAGAI SATU JENAYAH SYARIAH DI MALAYSIA
KESALAHAN-KESALAHAN PERKAHWINAN DALAM PERCERAIAN DI LUAR MAHKAMAH DAN TANPA KEBENARAN MAHKAMAH SEBAGAI SATU JENAYAH SYARIAH DI MALAYSIA
Pendahuluan.
Perkahwinan
merupakan istilah universal yang berlaku baik bagi manusia, haiwan dan
tumbuhan, di mana semuanya mempunyai naluri untuk berkahwin kerana Allah SWT
telah menjadikan makhluk hidup dengan berpasang-pasangan ada lelaki dan
perempuan. Bagi manusia, perkahwinan merupakan fondasi bagi membina masyarakat.
Ini dapat membentuk keluarga yang memberikan kasih dan sayang dan pemeliharaan
kepada anak-anaknya, melahirkan anggota kelarga yang soleh yang mentranfusikan
darah baru pada urat nadi masyarakat sehingga dapat tumbuh dengan kuat dan
berkembang lebih maju.
Perkahwinan
juga adalah suatu ikatan yang bersifat kekal abadi. Dengan ikatan ini suami dan
isteri dapat berhubung antara satu sama lain dalam suasana yang diredhai oleh
Allah SWT. Tujuan daripada sesuatu perkahwinan akan dapat dicapai sekiranya
pasangan suami isteri dapat hidup dalam rumahtangga yang aman, damai dan
harmoni.
Walaupun
demikian, tidaklah semua perkahwinan itu kekal sampai akhir hayat. Kehidupan
rumahtangga ini adalah saat-saat kehidupan manusia ketika tidak mungkin baginya
untuk melanjutkan hubungan yang akrab dengan isteri atau suami juga sebaliknya.
Ini adalah merupakan sebahagian daripada sifat manusia bahawa sekalipun dia
telah mencapai segenap prestasi dan peningkatan keilmuan, apabila tidak wujud
lagi persefahaman dalam kehidupan rumahtangga atau kata sepakat sudah tidak ada
lagi diantara suami dan isteri maka perkahwinan tersebut akan dapat dibubarkan.
Bubarnya perkahwinan itu adalah
dalam bentuk perceraian seperti yang dibenarkan dalam Islam, tetapi ianya tidak
dianjurkan. Hal ini adalah kerana Islam mengiginkan sebuah perkahwinan itu
bersifat abadi antara suami dan isteri, setiap pertengkaran dan perselisihan
yang berlaku itu hendaklah diselesaikan dengan cara yang damai diantara kedua
belah pihak. Untuk itu, ketika hubungan suami dan isteri sudah dalam persoalan
yang genting, maka suami diharapkan agar tidak melontarkan kata cerai atau
pisah dengan mudah kepada si isteri. Islam juga telah memberikan peringatan kepada
suami ataupun isteri untuk tidak menggumbar kata pisah kerana jika satu lafaz
tersebut diucapkan, maka perceraianpun akan berlaku.[1]
Kata pisah, talak ataupun cerai
dalam Islam memang tidak diatur harus diucapkan di mahkamah, tetapi
undang-undang menginginkan bahawa setiap perceraian tersebut harus melalui
peraturan yang berlaku yaitu dibuat di Mahkamah Syariah dengan tujuan untuk
menjamin keselamatan antara kedua belah pihak, di mana selepas terjadinya perceraian
itu tidak ada timbulnya persoalan yang pelbagai atau maksiat tidak berlaku.
Pihak Mahkamah Syariah juga akan mengeluarkan satu sijil kepada pasangan yang
sudah bercerai ini untuk mengesahkan lagi bahawa perceraian mereka itu telah
berlaku dengan bersaksikan hakim dan tidak berlakunya keraguan bagi pihak yang
tidak mengetahui hukum agama ini.[2]
Kesalahan-kesalahan perkahwinan dalam perceraian.
Setiap
diantara kita pasti akan berasa ingin untuk berkahwin dan tidak sama sekali
menginginkan perceraian berlaku selepas perkahwinan diantara orang yang kita
sayangi. Namun ianya berlaku pastinya mempunyai punca yang tertentu juga
mungkin berlaku kerana kecuaian kita dalam melaksanakan tanggungjawab. Antara
contoh kesalahan-kesalahan perkahwinan dalam perceraian adalah seperti
kenyataan dibawah.
Pada
masa kini ramai dalam kalangan kita yang berkerja sehingga terlalu sibuk dengan
perkerjaan yang dilakukan sehingga lari daripada melakukan tanggungjawab
sebagai pasangan suami isteri. Akibat daripada terlalu sibuk sehingga menyebabkan
tekanan jadi mereka melepaskan tekanan mereka itu kepada orang rumah apabila
sudah pulang dari kerja. Hal ini akan menyebabkan pertengkaran berlaku yang
boleh menyebabkan masing-masing bersikap ego dan tidak mahu mengalah sehingga
si suami melafazkan cerai tanpa berfikir panjang kerana berada dalam keadaan
yang marah.
Selain
itu, sikap yang terlalu suke berahsia juga bergaul dengan ramai pihak tanpa
memberitahu pasangan juga boleh menjadi punca kepada berlakunya perceraian. Ini
adalah kerana, apabila pasangan berasa cemburu kerana pasangannya berkawan
dengan seseorang tanpa memberitahunya dan dia melihat mereka terlalu rapat
sehingga menyebabkan hadirnya perasaan bengang dan apabila ditanya pasangan
menjawab secara tidak jujur atau menjawab seperti tidak mengendahkan soalan
pasangannya itu boleh menyebabkan berlakunya pertengkaran juga boleh
mengakibatkan mereka bercerai tanpa berfikir panjang akibat terlalu marah.
Disamping
itu juga, pasangan yang terlalu mementingkan diri juga boleh menjadi punca perceraian.
Hal ini adalah kerana apabila sedang berbincang mengenai sesuatu perkara namun
masing-masing bersikap keras kepala tanpa mahu mengalah dan masing-masing
berasa bahawa apa yang diperkatakannya itu adalah benar tanpa mendengar atau
memberi peluang kepada pasangannya itu bersuara adalah menyebabkan pasangan
berasa tercabar dan akan terus bertengkar tanpa penyelesaian. Maka berlakulah
perceraian daripada sikap yang mementingkan diri itu menyababkan pasangan
berubah hati untuk hidup bersama lagi.[3]
Oleh itu, sebagai pasangan suami isteri kita
hendaklah bersikap jujur dengan setiap perkara yang kita lakukan. Tiada rahsia
diantara pasangan adalah lebih baik daripada berahsia dengan pasangan yang oleh
menyebabkan pertengkaran dan perceraian. Kita mestilah bersikap tolak ansur,
matang, saling memahami, dan sebagainya terhadap pasangan atau ketika melakukan
perbincaangan kerana ini adalah lebih baik daripada bergaduh. Perlu untuk
setiap daripada pasangan bersikap positif daripada negatif kerana segala sikap
negatif itu adalah menjadi punca kepada perceraian.[4]
Faktor-faktor Perceraian.
Menurut
pegawai yang mengandalikan kes-kes perceraian secara persetujuan bersama ini,
kebanyakkan perceraian berlaku dalam kalangan mereka rata-ratnya berpendapatan
seribu ringgit ke bawah dan mereka berkerja sendiri seperti nelayan atau
petani.
Antara
sebab berlakunya perceraian ialah suami tidak menunaikan tanggungjawab
rumahtangga seperti tidak memberi nafkah, suami sakit, poligami, suami
memudaratkan isteri, suami terlibat dalam kes jenayah, menagih dadah dan tidak
tinggal bersama, dan sebagaianya.
Antara
alasan perceraian yang dikemukakan oleh suami pula ialah isteri tidak
menjalankan tanggungjawab, isteri lari meninggalkan suami dan isteri tidak suka
pada suami juga sebab yang lain itu tidak selalu menjadi punca kepada
berlakunya perceraian.[5]
Perceriaan Di Luar Mahkamah.
Perceraian
luar mahkamah bermaksud perceraian yang dilakukan tanpa kebenaran Mahkamah
Syariah. Cerai luar mahkamah termasuklah lafazkan cerai secara lisan tanpa
kebenaran mahkamah, cerai melalui e-mel dan cerai melalui sistem pesanan
ringkas atau SMS.
Bagi
kes-kes cerai sebegini, mana-mana pihak sama ada isteri atau suami perlu
mengemukakan permohonan ke Mahkamah Syariah bagi mengesahkan perceraian
walaupun yakin dan pasti, lafaz yang digunakan adalah lafaz soreh dan talak
telah jatuh. Pengesahan perlu dilakukan bagi membenarkan perceraian tersebut
direkodkan menurut peruntukan Undang-undang Keluarga Islam. Ianya dilakukan
adalah bukan semata-mata memenuhi kehendak undang-undang sebaliknya untuk
kemaslahatan pihak-pihak terlibat pada masa akan datang.[6]
Islam
menetapkan hanya suami sahaja yang mempunyai kuasa untuk menjatuhkan talak. Hal
ini adalah kerana, perempuan mempunyai masalah emosi yang menyebabkan mereka
sering membuat keputuasan tanpa berfikir
panjang. Namun, jangan salah anggap
kerana jika berada dalam keadaan yang tertentu, isteri juga menpunyai kuasa
talak.
Walaupun
begitu, namun ketahuilah bahawa Islam memperuntukkan bahawa isteri juga
mempunyai kuasa untuk memutuskan ikatan sesebuah perkahwinan. Malah kuasa
wanita atau isteri lebih besar berbanding kuasa suami. Kenapa? Kerana suami
hanya arif mengenai talak namun isteri berkuasa menggunakan khuluk, fasakh,
taklik malah isteri juga boleh memanipulasikan kuasa talak suami.[7]
Bagaimana Memanipulasikan Kuasa Talak Lelaki?
Syeksyen
47 Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (peruntukan yang sama
bagi negeri-negeri lain di Malaysia, hanya berbeza syeksyen sahaja.) memperuntukkan
bahawa sesebuah perkahwinan hanya boleh dipisahkan apabila ada persetujuan
kedua-dua belah pihak iaitu suami dan isteri. Beerti apabila seseorang individu
itu sama ada suami atau isteri inginkan perceraian maka Mahkamah menetapkan
bahawa perceraian tersebut perlu dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak.
Sekiranya salah satu pihak tidak bersetuju maka perceraian tidak dibenarkan dan
kes akan dibawa kepada Jawatankuasa Pendamaian.
Melalui
Jawatankuasa Pendamaian ini pula, sekiranya masih wujud pergolakan maka
diwujudkan satu pihak yang dinamakan hakam. Di sinilah kuasa talak suami
boleh dimanipulasikan. Sekiranya pihak yang memohon perceraian adalah pihak
isteri dan suami berkeras enggan menceraikan sedangkan pihak Jawatankuasa
Pendamaian dan hakam berpendapat perceraian antara kedua belah mereka adalah
wajar, maka hakam akan mengambil alih kuasa cerai daripada suami. Menepati
bahawa, isteri juga mempunyai kuasa cerai atau talak.
Begitu
juga dengan fasakh, khuluk dan taklik dan ketiga-tiganya memberikan kuasa
kepada isteri untuk mendapatkan jalan keluar dari perkahwinan yang tidak lagi memberikan kedamaian dan
kebahagiaan kepada mereka.[8]
Antara ketetapan-ketetapan Yang Ada Dalam Islam, Enakmen
Telah Memperuntukkan Kepada Para Isteri Hak-hak Seperti Berikut :
Hak Untuk Bercerai.
Didalam
Fasal 47 (1) telah menyebut :
“Seseorang suami atau isteri yang hendak bercerai,
hendaklah menyerahkan permohonan kepada mahkamah di dalam borang yang telah
ditetapkan...”
Peruntukkan
tersebut dengan jelas memberi kuasa kepada isteri dan suami sebagai inisiatif
untuk bercerai. Islam menyebut, ia sebagai perceraian melalui keputusan kadi
(mahkamah) dan hanya boleh dilakukan oleh pihak perempuan atas sebab-sebab
tertentu sahaja. Mengikut pandangan mazhab Hanafi, perceraian seperti ini hanya
boleh dilakukan atas sebab tertentu sahaja, misalnya kegagalan suami dalam
hubungan seksual (mati pucuk atau seumpama dengannya).
Bagaimanapun
majoriti fuqaha Islam berpendapat, bukan masalah seksual sahaja yang membenarkan
kepada perceraian, malah terdapat juga alasan lain antaranya tidak memberi
nafkah, kecacatan suami, pergaulan tidak baik dengan suami, suami menghilangkan
diri, suami dipenjarakan dan sebagainya.
Dalam
Enakmen ini, tafsiran yang meluas telah diambil. Oleh itu, tidak ada perkara
tertentu yang disenaraikan sebagai alasan untuk seseorang wanita itu membuat
permohonan untuk bercerai. Apa yang perlu dilakukan hanyalah menyatakan
sebab-sebab hendak bercerai.[9]
Hak Untuk Tidak Diceraikan Oleh Suami Dengan
Sewenang-wenangnya.
Peruntukan dalam Fasal 47 (1), sebagaimana
yang disebutkan bukan sahaja memberi hak kepada isteri untuk memohon perceraian
melalui mahkamah tetapi juga memberi perlindungan kepada mereka untuk tidak
diceraikan dengan sewenang-wenangnya oleh para suami. Ini kerana, tertakluk
kepada peruntukan tersebut iaitu suami tidak dibenarkan oleh undang-undang melafazkan talak secara
bersendirian (luar mahkamah). Jika sebaliknya berlaku perkara sedemikian, suami
boleh didakwa dan dihukum mengikut undang-undang yang ditetapakan pada Fasal
124 telah menjelaskan iaitu :
“Jika seseorang lelaki menceraikan isterinya dengan
melafazkan talak dengan apa-apa bentuk diluar mahkamah, maka dia telah
melakukan kesalahan dan hendaklah didenda tidak melebih daripada seribu ringgit
atau penjara tidak lebih daripada enam bulan atau kedua-duanya sekali.”[10]
Hak Untuk Bercerai Secara Tebus Talak.
Dalam keadaan isteri yang menginginkan kepada
perceraian tetapi suami enggan melafazkannya, pihak isteri boleh menawarkan
bayaran sebagai ‘tebus talak’ kepada pihak suami supaya dia dapat
melakukannya. Fasal 49 (1) telah menjelaskan keadaan ini :
“Jika suami tidak bersetuju menjatuhkan talak dengan
kerelaannya sendiri, tetapi pihak-pihak itu bersetuju bercerai dengan cara
penebusan atau cerai tebus talak, mahkamah hendaklah, selepas jumlah bayaran
tebus talak dipersetujui oleh pihak-pihak itu, mengarahkan suami untuk
melafazkan perceraian dengan cara penebusan, dan perceraian itu adalah ba’in
sughra atau tidak boleh dirujuk.”[11]
Hak Menentukan Pendirian Bersetuju Atau Tidak Untuk
Bercerai.
Fasal (47) memberi hak untuk menentukan sikap
bersetuju atau sebaliknya terhadap permohonan suami untuk bercerai. Persetujuan
atau penolakan ini akan menentukan tindakan seterusnya yang boleh diambil oleh
mahkamah dalam kes permohonan berkenaan. Dalam subseksyen (2) dan (3) dari
Fasal tersebut memperuntukkan :
“Selepas menerimasuatu permohonan untuk perceraian,
mahkamah hendaklah menyebabkan satu saman diserahkan kepada pihak yang satu
lagi itu bersama dengan satu lagi permohonan itu dan akuan berkanun yang dibuat
oleh pemohon, dan saman itu hendaklah mengarahkan pihak yang satu lagi itu
hadir di hadapan mahkamah untuk membolekan mahkamah menyiasat sama ada pihak yang
satu lagi itu bersetuju atau tidak terhadap perceraian itu.”
“Jika pihak yang satu lagi itu bersetuju terhadap
perceraian itu dan mahkamah berpuas hati selepas penyiasatan yang wajar
dilakukan, bahawa perkahwinan itu telah tergugat dan tidak dapat dipulihkan,
maka mahkamah hendaklah menasihatkan suami supaya melafazkan satu talak di
hadapan mahkamah.”[12]
Penceraian Di Luar Mahkamah Dan Tanpa Kebenaran
Mahkamah Adalah Satu Jenayah Syariah.
Menurut
undang-undang keluarga Islam yang berkuatkuasa di setiap negeri, perceraian
tidak boleh sewenang-wenangna dilafazkan di luar mahkamah. Ini bermakna bahawa
bagaimana teruknya rumahtangga itu, pasangan berkenaan mestilah meminta
kebenaran daripada mahkamah syariah untuk melafazkan cerai.
Melafazkan cerai sama ada thalaq 1 atau 2 atau 3
di luar mahkamah tanpa kebenaran adalah satu kesalahan jenayah syariah. Ianya
tidak kira sama ada lafaz cerai itu adalah berpunca daripada apa. Samada
permintaan atau desakan daripada isteri atau atas kehendak suami sendiri.[13]
Jika si
suami sudah melafazkan cerai tidak kira di manapun sama ada di rumah, dalam
kereta, pejabat, atau di mana sahaja asalkan tanpa kebenaran daripada mahkamah,
maka apa yang perlu dilakukan selepas itu ialah merujukkan hal tersebut di
mahkamah syariah di mana pasangan itu tinggal atau bermastautin. Membuat satu
permohonan untuk memohon pengesahan samada lafaz tersebut sah atau tidak.
Ini
merupakan satu jenayah syariah adalah kerana untuk mempertahankan maruah wanita
yang diceraikan atau yang sudah bercerai agar tidak ditinggalkan secara zalim
oleh bekas suaminya. Meskipun pada asasnya kuasa untk bercerai itu boleh
dakatakan berada pada suami, namun Islam menjamin hak-hak perlindungan kepada
kaum wanita supaya mereka tidak teraniaya dalam masalah perceraian ini. [14]
Cara-cara Untuk Merujuk Mahkamah Selepas Diceraikan Di
Luar Mahkamah Atau Tanpa Kebenaran Mahkamah.
Selepas berlakunya perceraian di luar mahkamah
atau tanpa kebenaran mahkamah melalui lafaz daripada si bekas suami. Mereka
perlu membuat satu permohonan untuk memohon sama ada lafaz perceraian itu sah atau
tidak.
Kedua
pasangan mesti hadir ke mahkamah untuk memberikan keterangan mengenai lafaz
tersebut. Mahkamah akan meneliti bentuk lafaz samada lafaz tersebut berbentuk
soreh atau kinayah atau ta’liq. Jika sah, maka mahkamah akan mengesahkan bahawa
talak telah gugur, bilangan talak yang gugur,tempoh isteri bereddah dan
lain-lain hal yang bersangkutan dengan perceraian itu. [15]
Terdapat
di sesetengah negeri yang tidak akan mendaftarkan penceraian itu di hadapan
Pendaftar Pernikahan di Jabatan Agama Islam selagi pasangan tersebut tidak
didakwa di Mahkamah Syariah. Terdapat juga sesetangah negeri yang tiada
halangan untuk mendaftarkan perceraian tersebut sama ada telah didakwa atas
kesalahan bercerai tanpa kebenaran mahkamah atau didakwa kemudian. Yang
penting, pendaftaran perceraian dibuat dan pendakwaan akan dibuat kemudian.
Apa yang
penting di sini adalah kesedaran umat Islam di nagara ini bahawa undang-undang
tidak membenarkan pasangan bercerai tanpa kebenaran terlebih dahulu daripada
mahkamah syariah. Kebenaran ini perlu begi memastikan masyarakat Islam tidak
sewenang-wenangnya bercerai sesuka hati tanpa kawalan atau pemantauan.[16]
Peruntukan Terhadap Tatacara Perceraian Dalam Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam.
Undang-undang
Keluarga Islam di Malaysia sekarang telah memperuntukkan tentang tatacara
perceraian yang perlu diikuti oleh seorang suami jika ingin menceraikan
isterinya atau seorang isteri yang ingin bercerai daripada suaminya. Selain
itu, melalui peruntukan lain pula menjelaskan bahawa talak hendaklah dilafazkan
di hadapan mahkamah. Seorang lelaki yang menceraiakan isterinya di luar
mahkamah dengan apa jua bentuk sekalipun, dan menceraikan tanpa kebenaran
mahkamah, dianggap melakukan satu kesalahan serta boleh dikenakan hukuman.
Seksyen 47, Akta Undang-undang Keluarga Islam
Wilayah-wilayah Persekutuan 1984 umpananya memperuntukkan seperti berikut :
1.
Seseorang suami atau seseorang isteri yang
hendak bercerai hendaklah menyerahkan suatu permohonan untuk perceraian kepada
mahkamah dalam borang yang ditetapakan , disertakan dengan suatu akuan yang
mengandungi perkara-perkara berikut :
a) Butir-butir tentang perkahwinan itu, berserta nama, umur, jantina anak-anak
(jika ada) hasil daripada perkahwinan itu.
b) Butir-butir tentang fakta yang menberi bidang kuasa kepada mahkamah di
bawah Seksyen 45.
c) Butir-butir tentang apa-apa prosiding yang dahulu berkenaan hal-ehwal suami
isteri antara pihak-pihak itu termasuk prosiding.
d) Suatu pernyataan tentang sebab-sebab hendak bercerai.
e) Suatu pernyataan tentang sama ada apa-apa,dan,jika ada, apakah langkah-langkah
yang telah diambil untuk mencapai pendamaian.
f) Syarat apa-apa perjanjian berkenaan dengan nafkah dan tempat kedamaian bagi
isteri dan anak-anak daripada perkahwinan itu, jika ada, peruntukkan bagi
pemeliharaan dan penjagaan anak-anak daripada perkahwinan itu; jika ada, dan
pembahagian apa-apa aset yang diperoleh melalui usaha bersama pihak-pihak itu,
jika ada, atau, jika tiada, sesuatu persetujuan tersebut telah tercapai,
cadangan pemohon tentang hal-hal itu.
g) Butir-butir tentang perintah yang diminta.[17]
2. Selepas menerima sesuatu permohonan untuk perceraian, mahkamah hendaklah
menyebarkan satu saman yang diserahakan kepada pihak satu lagi bersama satu
salinan permohonan dan akuan berkanun yang dibuat oleh pemohon. Saman itu
hendaklah mengarahkan pihak yang satu lagi itu hadir di hadapan mahkamah untuk
membolehkan mahkamah menyiasat sama ada pihak yang satu lagi itu bersetuju atau
tidak terhadap perceraian itu.
3. Jika pihak yang satu lagi itu bersetuju terhadap terhadap perceraian itu
dan mahkamah berpuas hati selepas penyiasatan yang wajar bahawa perkahwinan itu
telah berpecah-belah dengan tidak dapat dipulihkan, maka mahkamah hendaklah
menasihati suami supaya melafazkan satu
talak di hadapan mahkamah.
4. Mahkamah hendaklah merekodkan hal satu talak itu, dan hendaklah menghantar
satu salinan rekod yang diperakui kepada pendaftar yang berkenaan dan kepada
ketua pendaftar untuk didaftarkan.
5.
Jika pihak yang satu lagi itu tidak bersetuju
terhadap perceraian itu atau jika mahkamah berpendapat bahawa ada kemungkinan
yang munasabah bagi suatu perdamaian antara pihak itu, mahkamah hendaklah
dengan seberapa segerayang boleh melantik suatu jawatankuasa pendamai terdiri
daripada seorang pegawai agama sebagai pengerusi dan dua orang lain, seorang
bertindak bagi pihak suami dan seorang lagi bagi pihak isteri, dan merujukkan
kes kepada jawatan kuasa itu.[18]
Denda Yang Dikenakan Bagi Pengsabit Kesalahan.
Jika
disabitkan bersalah, pasangan yang menceraikan isteri tanpa kebenaran mahkamah
boleh dihukum denda tidak lebih dari RM1,000 atau penjara tidak lebih 6 bulan
atau kedua-duanya sekali. Berdasarkan pengsabitan atas kesalaan di bawah
Seksyen 125 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam dapat dilihat untuk lebih
jelas bahawa pesalah akan dikenakan denda seperti pernyataan berikut :
ENAKMEN
8 TAHUN 2004
ENAKMEN UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM 2004
ENAKMEN UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM 2004
BAHAGIAN
IX – PENALTI
Seksyen 125. Perceraian di luar Mahkamah dan tanpa
kebenaran Mahkamah.[19]
“ Jika seseoramg lelaki menceraikan isterinya dengan
melafazkan talak dengan apa-apa bentuk di luar mahkamah dan tanpa kebenaran
mahkamah itu maka dia adalah melakukan suatu kesalahan dan hendaklah dihukum
denda tidak melebihi satu ribu ringgit atau penjara tidak melebihi enam bulan
atau kedua-duanya sekali yaitu denda dan penjara itu.”
Justeru, jangan sampai terlalu ikutkan hati sehingga
sewenang-wenangnya bercerai tanpa kebenaran mahkamah, pasangan tersebut
akhirnya turun naik di mahkamah untuk menghadapi perbicaraan jenayah kerana
bercerai tanpa kebenaran.
Dalam menghadapi kemelut rumahtangga, kesabaran amat
penting dan tinggi harganya. Janganlah melafazkan cerai terburu-buru. Selain
berlaku penyesalan, pasangan juga akhirnya mendapat status “penjenayah” di
kemudian hari. Sebabnya hanya satu iaitu bercerai tanpa kebenaran mahkamah
syariah.[20]
Jika Sudah Terlafaz Cerai, Cepat-cepatlah Ke Mahkamah.
Antara contoh soalan dan jawapan yang dapat membantu
anda daripada kekeliruan mengenai perceraian yang berlaku diluar mahkamah dan
tanpa kebenaran mahkamah.
Soalan:
Assalamualaikum. Saya ingin bertanya. Adik ipar saya
telah melafazkan cerai talak satu kepada isterinya di hadapan kedua pakcik dan
makcik si isteri. Tetapi dalam masa kurang sebulan, adik ipar saya dan
isterinya telah kembali semula dan bersekedudukan bersama. Di sini, saya ingin
tahu:
(1) Adakah mereka harus memfailkan penceraian mereka
di pejabat agama?
(2) Haruskah mereka melalui proses penceraian sebelum mereka rujuk semula?
(3) Apa hukum jika sudah melafazkan cerai tanpa memfailkan dan bersekedudukan??
(2) Haruskah mereka melalui proses penceraian sebelum mereka rujuk semula?
(3) Apa hukum jika sudah melafazkan cerai tanpa memfailkan dan bersekedudukan??
Sila balas pertanyaan
saya kerana saya ingin tahu. Terima kasih
Jawapan:
Walaikumussalam wbt.
Dalam keadaan di atas, apabila ternyata si adik ipar telah melafazkan cerai ke
atas isterinya, tindakan segera yang perlu dilakukan adalah menfailkan
permohonan pengesahan lafaz cerai luar mahkamah di Mahkamah Syariah di mana
pasangan tersebut bermastautin atau tinggal. Terus sahaja ke Mahkamah Syariah.
Elakkan dari menangguh-nangguh perkara ini. Penangguhan yang berterusan akan
hanya menambahkan rasa resah, bimbang dan tidak senang pada hati bukan saja
pada pasangan ini malah pada keluarga kedua pihak yang terlibat.
Lafaz tersebut perlu
diteliti oleh Mahkamah samada ianya telah menggugurkan talaq atau tidak. Ini
kerana, lafaz talaq itu sendiri ada yang disebut sebagai lafaz soreh atau lafaz
yang terang, nyata yang mana seseorang yang melafazkannya dalam keadaan biasa
akan menggugurkan talaq. Ia tak memerlukan niat menceraikannya. Contohnya “aku
ceraikan kau” atau “aku talaqkan kau” atau “kau tertalak”.[21]
Ada lagi lafaz yang
dikategorikan sebagai lafaz kinayah yang memerlukan niat menceraikan baharulah
lafaz tersebut dikira sebagai sabit perceraian atau gugur talaq. Contohnya
suami mengatakan kepada isterinya “kau kembalilah kepada ibubapa engkau dan
jangan lagi kau balik ke sini”. Dalam hal ini, sekiranya suami berniat
menceraikan isteri saat melafazkan kata-kata itu, maka ia dikira menggugurkan
talak. Sebaliknya, jika suami sekadar menakutkan atau memberi amaran kepada isteri,
maka tidaklah gugur talak.
Justeru, dalam situasi
yang dihadapi oleh adik ipar tersebut, sebaiknya bersegeralah ke Mahkamah
Syariah dan failkan permohonan pengesahan lafaz cerai luar Mahkamah. Jika benar
telah bercerai, mahkamah akan menentukan pula berapa bilangan atau jumlah talaq
yang gugur. Hanya mahkamah syariah saja yang boleh memutuskan perkara ini
menurut undang-undang keluarga Islam yang berkuatkuasa di negeri-negeri.
Seksyen 56 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam jelas menyebutkan bahawa
Pendaftar Perkahwinan, Perceraian dan Rujuk hanya boleh mendaftarkan suatu
perceraian itu apabila telah berpuashati bahawa Mahkamah Syariah telah membuat
pengesahan mengenai perceraian itu.
Soal mereka telah rujuk,
kembali atau berkedudukan semula sebagai suami isteri, hal tersebut tidak
harus berlaku begitu saja tanpa mendapat kepastian mengenai kedudukan status
mereka semada sudah bercerai atau tidak. Jika mereka benar-benar nak bersatu
semula, ikutilah undang-undang yang ada. Undang-undang itu bukanlah menyusahkan
tetapi ia adalah memudahkan urusan manusia. Ia mengelak dari berlakunya
perkara-perkara yang bertentangan dengan syarak. Segerakan dan jangan
bertangguh lagi.
Tindakan menyegerakan
untuk membuat laporan (permohonan) ke mahkamah mengenai lafaz cerai yang
dilakukan di luar mahkamah tanpa kebenaran mahkamah adalah kehendak
undang-undang. Seksyen 57 Enakmen Undang_undang Keluarga Islam menegaskan
bahawa laporan (permohonan pengesahan lafaz cerai luar mahkamah) hendaklah
dibuat kepada Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari dari lafaz cerai tersebut
berlaku. Ini bermakna, bila mana lafaz cerai sudah dibuat oleh suami, maka
pasangan tersebut mestilah melaporkan hal tersebut dalam tempoh 7 hari dari
tarikh lafaz.[22]
Dalam perkara sepenting
ini, Arahan Amalan sudah dikeluarkan kepada seluruh Mahkamah Syariah di
negeri-negeri bahawa keutamaan untuk mendengar terus permohonan yang ada
persetujuan bagi kes pengesahan lafaz cerai perlu diberi termasuk mendengar
pada hari yang sama kes berkenaan jika ada ruang mahkamah berbuat demikian.
Erakita berpendapat bahawa penjelasan dari artikel dalam ruangan ini serta
jawapan di atas memadai sebagai jawapan kepada soalan yang ketiga.
Demikianlah jawapan
erakita dalam situasi di atas. Semoga ada manfaatnya. Jangan tunggu lagi.
Bersegeralah ke Mahkamah Syariah dan failkan permohonan pengesahan lafaz cerai
luar mahkamah tersebut. Mohonlah kepada Pendaftar Mahkamah supaya kes berkenaan
dapat disegerakan pendegarannya atas sebab nak rujuk.[23]
Penutup.
Semua manusia yang dihidupkan di atas muka
bumi Allah ini telah ditetapkan jodohnya. Dan setiap daripada manusia pasti ada
rasa keinginan untuk membina masjidnya yang tersendiri. Apabila terikatnya
seseorang itu dengan jodohnya maka seluruh diri ini adalah milik pasangan kita.
Seseorang itu akan berkongsi segala kehidupan dirinya dengan pasangannya itu
sehingga akhir hayatnya. Segala keseronokkan, kesedihan. Kesakitan dan
sebagainya itu perlu untuk dikongsi.
Apabila sudah
berkahwin pelbagai tanggungjawab yang akan digalas oleh diri sendiri. Sewaktu dialam
perkahwinan itu kita tidak lagi boleh untuk bersikap mementingkan diri, setiap
yang diungkap tidak boleh dilawan, sentiasa mempertahankan ego sendiri, dan
segala yang berpihak kepada nagatif itu perlu untuk dikurangkan untuk berada
dalam diri kita ini kerana kita telah pun berkongsi keidupan bersama pasangan
atau jodoh kita.[24]
Oleh itu,
setiap permasalahan itu perlulah dibincangkan secara baik. Sewaktu sedang
bersemuka berbincang untuk mnyelesaikan masalah yang timbul setiap daripada
kita perlu untuk menurunkan segala ego, keras kepala, panas baran dan
sebagainya agar masalah itu dapat diselesaikan dengan baik tanpa berlaku
pergaduhan. Pergaduhan, pertengkaran dan sebagainya adalah menjadi salah satu
punca berlakunya perceraian.
Perceraian
adalah satu perkara yang serius dan bukan untuk menjadi bahan mainan diantara
kita bersama pasangan. Oleh itu kita mesitlah, sentiasa menjaga setiap daripada
pertuturan tidak kira sewaktu apapun agar
tidak terlepas daripada untuk berkata mengenai perceraian atau sesuatu yang
menyerupai unsur perceraian seperti kiasan.
Namun begitu,
Islam itu memudahkan bukan menyusahkan. Jika terdapat perkara-perkara yang berlaku itu perlu kepada perceraian maka
bercerailah untuk kebaikan semua pihak. Setiap permasalahan itu pasti ada
penyelesaiannya namun apabila penyelesaiannya hanyalah perceraian maka
dibolehjan untuk bercerai itu.[25]
Perceraian
ini dibenarkan adalah kerana untuk tidak menyusahkan atau membebankan manusia
yang berada dalam permasalahan yang menyusahkan dirinya atau penderitaan yang
tidak mampu lagi untuk ditanggung oleh diri sendiri yang berpunca daripada
pasangan sendiri. Ini adalah salah satu cara untuk membebaskan diri darpada
tersepit dengan segala masalah yang timbul sehingga menyusahkan diri sendiri.[26]
Islam tidaklah
menggalakkan perceraian namun ia adalah salah satu perkara yang dibenci oleh
Allah namun dibolehkan oleh agama. Ini adalah kerana untuk menjaga daripada
seseorang itu teraniaya. Tetapi apabila timbulnya masalah dalam rumahtangga itu
berusahalah mencari jalan penyelesaiannya sehinnga betul-betul tiada jalan
keluar barulah kita dibolehkan untuk bercerai. Kerana perceraian itu boleh
mengakibatkan kita berasa sangat menyesal dengan perbuatan itu. Ingalah, kerana
mulut badan mampu untuk binasa dan sesal dahulu pendapatan sesal kemuadian
tidak berguna. Berfikirlah secara ma tang sebelum bertindak. [27]
Rujukkan.
1)
Buatmu Wanita, Suzana Ghazali.
2) Perceraian : Hak Wanita Islam, Zaini Nasohah.
3) Krisis & Konflik Institusi Keluarga, Abd Rahim Abd Rashid, Sufean Hussin,
Che Hashim Hassan.
4) Undang-undang Kesalahan Jenayah Syarian Di Malaysia, Siti Zubaidah Ismail.
5) Wanita status sosisl &undang-undang Islam, Prof Madya Datin Dr Paizah Hj
Ismail.
[1] unpanl.un.org/intradoc/groups/public/documents/un-dpadm/unpan040054.pdf
[2] Unpanl.un.org/intradoc/groups/public/documents/un-dpadm/unpan040054.pdf
[3] Sukapeguamsyarie.blogspot.my/2014/11/artikel-pendaftaran-pernikahan-luar.hfml
[4] www.jksnpp.gov.my/jkshpphq/dmdocuments/brochere%20perceraian.pdf
[5] Krisis & Konflik Institusi
Keluarga, Abd. Rahim Abd. Rashid, Sufean Hussin, Ch Hashim Hassan, m/s 84
[6] Unpanl.un.org/intradoc/groups/public/documents/un-dpadm/unpan040054.pdf
[7] Buatmu wanita, Suzana Ghazali,
m/s217-218
[8] Buatmu wanita, Suzana Ghazali, m/s
218-219
[9] Wanita status social &
undang-undang Islam, Prof Madya Datin Dr. Paizah Hj Ismail, m/s123-124
[10] Wanita status social &
undang-undang Islam, Prof Madya Datin Dr. Paizah Hj Ismail, m/s124-125
[11] Wanita status social &
undang-undang Islam, Prof Madya Datin Dr. Paizah Hj Ismail, m/s126
[12] Wanita status social &
undang-undang Islam, Prof Madya Datin Dr. Paizah Hj Ismail, m/s125-126
[13] Undang-undang jenayah syariah di Malaysia,
Sti Zubaidah Ismail
[14] www.jakes.gov.m/pdffile/koleksipenghakimanMRS/054%20-%20Mahad%20lwn20Natasha.pdf
[15] www.jksnpp.gov.my/jkshpphq/dmdocuments/un-dpadm/unpan040054.pdf
[16] Sukapeguamsyarie.blogspot.my/2014/11/artikel-pendaftaran-pernikahan-luar.hfml
[17] Perceraian: hak wanita Islam, Zaini Nasohah,
m/s37-38
[19] https://www.mahsyariahmelaka.gov.my/msdnmfiles/enakmen/pdf_format/En.1202/Ix/seksyen125.pdf
[20] Undang-undang kesalahan jenayah
syariah di Malaysia, Siti Zubaidah Ismail.
[21] Wanita status social &undang-undang
islam, Prof Madya Datin Dr Paizah Hj Ismail, m/s 123-126
[22] Wanita status social &undang-undang
islam, Prof Madya Datin Dr Paizah Hj Ismail, m/s 123-126
[23] Wanita status social &undang-undang
islam, Prof Madya Datin Dr Paizah Hj Ismail, m/s 123-126
[24] Unpanl.un.org/intadoc/groups/public/documents/un-dpadm/unpan040054.pdf
[25] Buatmu wanita, suzana ghazali, m/s
217-219
[26] Wanita
status social & undang-undang islam, prof madya datin dr paizah hj ismal,
m/s 123-126
[27] www.jksnpp.gov.my/jkshpphq/dndocuments/brochure%20penceraian.pdf
Assalamualaikum.. Apa langkah² yg perlu buat setelah suami lafazkan cerai talak 1 ke ats saya? Contohnya borang apa yg perlu saya isi.. Apa yang saya sediakan untuk ke pejabat agama untuk mengadu..
ReplyDelete